در ستایش بین الکارین

بین الکارین به صورت ساده، به مدت زمان بیکاری بین کار قبلی و کار جدید گفته می شود. اگر به هر دلیلی جز آدم های بیکار جامعه شدید، استعفا دادید، شما را مجبور به استعفا کردن، تعدیل شدید، اخراج شدید و مدتی تا زمان کار بعدی کاری نداشتید، شما در موقعیت بین الکارین قرار دارید. حالا با موقعیت بین الکارین قرار است چه کنید؟

آیا باید بنشینید و زانوی غم بغل بگیرید؟ آیا باید هر روز خودخوری کنید که کاش در آن زمان طور دیگری عمل می کنید؟ آیا باید روزها را بیرون از خانه سپری کنید تا کسی از اعضای خانواده شما نفهمد؟ آیا باید هر روز خیره به سقف نگاه کنید و منتظر معجزه بمانید؟ یا باید هر روز خیره به صفحه لب تاپ صبح تا شب دنبال کار باشید و هشتصد بار ایمیل تان را رفرش کنید؟

شاید بتوانید از این فرصت به بهترین شکل استفاده کنید و با روحیه ای بهتر ادامه دهید. در این متن شما را با چند راهکار کلیدی برای گذران بهتر دوران بین الکارین آشنا می کنم.

زمانی را به “غم بازی” اختصاص دهید.

بالاخره بیرون آمدن از کار به هر کدام از اشکال استعفا، اخراج، تعدیل و غیره امری غمناک است. شما زمانی را آنجا سپری کرده اید با افرادی همکار بوده اید که بیش از یک سوم روز خود را با آنها سپری می کردید. برای خودتان و آنجا آرزوهایی چیده بودید، روی پول آنجا حساب باز کرده بودید و ثباتی داشتید که یکهو بهم ریخته است. مشخصا نمی توانید این امر را نادیده بگیرید که احساسات شما تحت تاثیر قرار می گیرد. پس اگر واقعا در خودتان این نیاز را می بینید، حتما زمانی را به “غم بازی” اختصاص دهید.

غم بازی یعنی زمانی که با خودتان می نشینید و خاطراتتان را مرور می کنید و آه می کشید و با دیگران درد و دل می کنید و از دیگران انتظار دارید که با شما همراهی کنند. این غم بازی می تواند کل روز شما را در بر بگیرد و یا حتی روزها شما را درگیر کند. ولی به یاد داشته باشید که باید هر چه زودتر این بساط را جمع کنید. پس از همان اول به خودتان حداکثر دو هفته وقت دهید که بسته به میزان ضربه ای که خورده اید غم بازی کنید. ولی باید از نظر ذهنی آماده باشید که بساط این کار بعد از دو هفته جمع شود. واقعیت آن است که غصه خوردن و غمبار گرفتن نون و آب نمی شود. پس یادتان باشد حداکثر دو هفته!!!

همه را مطلع کنید. 

از چیزی احساس شرم نکنید. به هر کسی که فکر می کنید می تواند به شما کمک کند زنگ بزنید و رزومه تان را برایش ارسال کنید. حتی به همکاران فعلی تان هم رزومه تان را بدهید. هر کسی از قدیم و جدید می شناختید و تمام شبکه های ارتباطی که دارید را در جریان خروج از کارتان قرار دهید.

حتما و حتما خانواده تان را در جریان قرار دهید. تحمل فشار بین الکارین به تنهایی خیلی سخت است. روال زندگی معمولا بر اساس ثبات کاری و پولی شما جلو می رود. شاید اگر زودتر بدانند، جلوی خیلی از خرج ها گرفته شود. اولویت بندی هایی در زندگی ایجاد شود و شما هم در خانه آرامش بیشتری داشته باشید. شاید حتی خیلی خوشحال شوند که از کار فعلی مزخرف تان بیرون آمده اید و همراه با شما دنبال کار بگردند.

ارسال رزومه به هر شکل را در اولویت کارهای روزانه تان قرار دهید. 

مهم نیست در دوران غم بازی تان هستید، یا از آن خارج شده اید، روزانه حداقل ۲ ساعت را صرف بررسی سایت ها کنید و رزومه مرتبط تان را ارسال کنید. شاید لازم باشد چند نسخه از رزومه داشته باشید و متناسب با هر کدام از پیشنهادات شغلی، رزومه خاصی را ارسال کنید. پس از وقتی که دارید استفاده کنید و با آرامش خاطر، رزومه های مناسب تهیه کنید.

در سایت ها، کانال ها و شبکه های مختلف هر جا که می توانید رزومه ارسال کنید. سایت های اصلی مثل جاب ویژن، جابینجا، ایران تلنت، ایران استخدام، ای استخدام، کارپیشه، کاربوم و غیره را هر روز چک کنید. همچنین پیشنهاد ما آن است که حتما در داخل اینترنت هم جستجوی مستقل داشته باشید. برخی از موقعیت ها ممکن است در سایت هایی اعلام شده باشد که خیلی معروف نیستند. همچنین سایت خیلی از سازمان های بزرگ نیز قسمتی به نام دعوت به همکاری دارد که می توانید مستقلا از آن طریق هم عمل کنید.

فراموش نکنید، معمولا پروسه کاری، دعوت به مصاحبه ممکن است تا هفته ها طول بکشد، به همین دلیل نا امید نشوید و به ارسال رزومه تان ادامه دهید. ممکن است چند هفته بعد خیلی سرتان شلوغ شود که مجبور شوید به کارفرماهای بالقوه تان وقت هم بدهید.

کارهای عقب افتاده تان را جمع و جور کنید. 

بین الکارین فرصت خوبی است برای جمع و جور کردن کارهای عقب افتاده. چه دوست داشته باشید و چه نه، شما در این موقعیت افتاده اید. پس به جای غمبرک زدن، ترسیدن از بی پولی، خیره شدن به سقف، وقت تلف کردن در صفحات اجتماعی و دعوای الکی راه انداختن در خانه، کمی به کارهای عقب افتاده تان برسید. وقتی شروع می کنید به انجام دادن کارهای عقب افتاده، هم سرتان گرم می شود و دیگر غمبرک نمی زنید، هم احساس مفید بودن دارید، و هم واقعا بعدش تمام بار کارهای عقب افتاده را از دوشتان به پایین می اندازید. کارهای عقب افتاده در ذهن مانند باری سنگین هستند که وقتی تمام می شوند، احساس شادی به شما دست می دهد که از هر کار کردن برای کارفرمایی بهتر است! 

اگر کارتان جوری بوده که از خانواده تان غافل شده اید، کمی با خانواده و فرزندان تان وقت بگذراید. اگر می توانید سفری کم خرج را برنامه ریزی کنید. به فامیل و دوستان تان سر بزنید. وقتی برای سلامتی تان بگذارید. صبح ها به پارک بروید و ورزش کنید. اگر دکتری می خواستید بروید که به دلیل نبود مرخصی نمی توانستید بروید، اکنون بروید. اگر مدرکی داشتید که وقت نمی کردید به دنبالش بروید، الان وقت مناسبی است. اگر خیلی وقت است دوستان قدیمی تان را ندیده اید به دیدن شان بروید. اگر دوره ای شرکت می کردید که وقت نداشتید با تمرکز روی آن وقت بگذارید، الان وقت بسیار خوبی برای آن است. به گل و گیاه های خانه تان برسید. وسایل خانه تان را تعمیر کنید، پاکسازی کنید. انباری و کمد های خانه را سبک کنید. چیدمان خانه را تغییر دهید. نقاشی کنید، آواز بخوانید، ساز بزنید.

شما باید انرژی لازم برای مصاحبه های مختلف، توضیحات مکرر و شروع مجدد کار و روبرو شدن با چالش های یک محیط جدید را داشته باشید. پس باید ازین فرصت برای تجدید روحیه تان هم استفاده کنید. ا

زمانی را به تفکر و تامل در خلوت اختصاص دهید.

بعضی وقتها هر چقدر رزومه می دهید نمی شود. هر چقدر مصاحبه می روید نمی شود. این زمانی است که باید بدانید مسیری که در آن افتاده اید اشتباه است و شاید نباید همان مسیر را ادامه دهید. در بین الکارین، حداقل یک ساعت در روز با خودتان خلوت کنید. در خانه یا پارک، یا کوه یا هر جایی که به شما آرامش می دهد، بنشینید و فکر کنید که چه می خواستید و چه شده است. بعضی وقتها آنقدر ترس های مالی و پولی اطرفمان را می گیرد که دیگر آرزوهایمان از یاد می رود و بسنده می کنیم به زندگی روتینی که روح و روانمان را آزار می دهد.

این زمان فرصت خوبی است که با گذشته مان روبرو شویم. آیا معیارهایی که درچند سال گذشته با آن جلو آمدیم درست بوده است؟ آیا لازم بوده که اینقدر به خودمان فشار بیاوریم؟ چه باید می کردیم و چه نباید می کردیم؟ لازم است در کار جدید رویه هایمان را تغییر دهیم؟ لازم است این همه اضافه کاری کنم؟ لازم است به این همه ماموریت دور از خانواده بروم؟ لازم است برای شرکتی که مال من نیست از جان و دل مایه بگذارم؟ لازم است برای شرکت فداکاری کنم؟ اصلا لازم است تمام وقت کار کنم؟ اصلا لازم است برای کسی کار کنم؟ اصلا لازم است کار کنم؟

کسب درآمد غیر فعال را یاد بگیرید.

شاید مهم ترین دغدغه هر فرد پس از انواع روش های خروج از کار، دغدغه مالی است. اگر کسی دغدغه مالی نداشته باشد، بعید می دانم دلش بخواهد به همین زودی ها پیش یک کارفرمای دیگر برگردد و هر روز غرغر های جدید را تحمل کند. مسائل معنوی چون مهم بودن، احساس خوب داشتن و اینها هم اگر پول باشد، خیلی مهم نیست. چون می توان به شکل دیگری برآورده اش کرد. پس اگر در نظر بگیریم هر فردی حداقل یک بار در عمرش با موقعیت بین الکارین روبرو می شود، باید بداند که چگونه در این مدت دغدغه مالی کمتری داشته باشد.

خیلی ها برای رساندن مخارج شان همواره دو جا کار می کنند. پس اگر از یک جا درآمدند، هنوز کار دومی وجود دارد. این روزها همه راننده اسنپ هستند که می تواند کمی به آنها امنیت شغلی دهد. ولی مهم تر از همه اینها کسب درآمد غیر فعال است.

درآمد غیر فعال آن دسته از درآمدهایی است که نیاز به سرمایه گذاری اولیه سنگینی ندارد و درآمدی است هر بار لازم نیست برایش زحمت بکشید. اسنپ شدن خوب است، ولی باز هم برایش باید زمان بگذارید و درکوچه ها و ترافیک ها سرگردان شوید. ولی درآمد غیر فعال آن دسته از درآمدهایی است که یک بار برایش زحمت می کشید و بعد پول است که به سراغ شما می آید.

حتما پیشنهاد می کنم کتاب پول بدون پول آقای یاسین هدایتی فرد را بخوانید. این کتاب روش های درآمد غیرفعال را خیلی خوب توضیح می دهد. درآمد غیر فعال باعث می شود تا وقتی شما خواب هستید هم درآمد داشته باشید. درآمد غیر فعال را در این نوشته بیشتر توضیح داده ام.

نتیجه گیری

شما برای رفتن به یک شغل دیگر نیاز به انرژی و روحیه دارید. هر اتفاقی هم برایتان افتاده باشد باید توان برخیزیدن و جنگیدن دوباره را داشته باشید. تغییر شغل، یعنی تغییر کارفرما، تغییر محیط، تغییر کارهایی که قبلا روتین شده بودند، تغییر همکاران و دوستان، تغییر محل کار و زندگی. این همه زندگی نیاز دارد تا شما قوی باشید و سرزنده.

اگر وارد موقعیت بین الکارین شدی، از شما می خواهم که بیش از دو هفته برای غم بازی وقت نگذاری. وقتی از روز(و نه همه آن را) صرف ارسال رزومه و زنگ زدن به دوستان و آشنایان کنی. وقتی از روز را به جمع و جور کردن کارهای عقب افتاده اختصاص دهی تا بار کارهای قبلی از دوشت بیافتد و حس خوبی از خودت داشته باشی. وقتی از روز را به خودت اختصاص دهی و به گذشته و آینده فکر کنی و آرزوهایت را یکبار دیگر مرور کنی و در انتها هر چه سریعتر در مسیر کسب درآمد غیر فعال قدم برداری تا هیچ وقت دغدغه مالی و پولی تو را مجبور نکند بخاطر بیکاری استرس بکشی.

روزگارت خوش

 

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.