چرا باید پروژه ای را به موقع تحویل دهم؟

تصور کنید که پس از فشار فراوان روی خودتان، و سرو کله زدن با کلی افراد، و گشتن در بین منابع مختلف و پیدا کردن راههایی برای کم تر کردن هزینه ها، توانسته اید پروژه ای را که مدیرتان خواسته بوده را سر وقتی که از شما خواسته و با بودجه توافق شده اجرا کنید. حالا صبح شده است و بادی در غبغب انداخته اید و می خواهید پیروزمندانه بروید و گزارش نهایی را روی میز مدیرتان بگذارید و بگویید که چه رشادت ها که نکردید تا این پروژه به سرانجام رسیده است. انتظار دارید مدیرتان نگاهی افتخار آمیز به شما بیاندازد و در حالی که از نتیجه لذت می برد به پشت صندلی تکیه دهد. البته معمولا تا اینجای تصورات درست از آب در می آید، فقط آنجایش مشکل دارد که مدیر کمی با صندلی به چپ و راست می چرخد و بعد از آنکه قژ قژ صندلی اش را درمی آورد، نگاهی از زیر عینکش به شما می کند و می گوید: پس بالاخره تمام شد؟ لطفا پروژه بعدی را دو روز زودتر و با نیمی از این بودجه سرآوری کن.

نکته پرانی های مدیریتی:

  • سرآوری یک کلمه جدیدالاختراع به معنی مدیریت کردن است. معمولا وقتی استفاده می شود که قرار است مدیر به کارمند کاری بدهد که معمولا نشدنی است.
  • مدیران معمولا برای آنکه کارمندان پر توقع نشوند، کارهای ارزشمند ایشان را دست کم می گیرند تا به قول خودشان پر رو نشوند و هوا برشان ندارد. لازم به یادآوری است که این صرفا یک ترفند مدیریتی سنتی است و کارایی در سیستم مدیریت نوین ندارد.
  • بر سر زمان تحویل پروژه تا جای ممکن با کارمندان تان توافق کنید و سر توافق تان بمانید.
  • اگر سر زمان توافق شده، پروژه را تحویل گرفتید، تشکر کنید. حالا اگر خواستید تشکر نکنید لطفا دیگر نیش و کنایه نزنید. کاری نکنید که به خودش بگوید “چرا باید پروژه را به موقع تحویل دهم؟”نیش و کنایه شاید در کوتاه مدت آنها را سر لج بیاندازد تا کار شما را بهتر انجام دهند و خودشان را اثبات کنند، ولی در بلند مدت دستتان رو می شود و نتیجه ای جز فرسودگی ذهنی و ناامیدی برای کارمندتان ایجاد نمی کند.
  • شاید زد و کارمند خوبی داشتید و زودتر از موقع هم کار را به شما تحویل داد. برای این شرایط برنامه ای داشته باشید. هدیه ای بخرید. پاداش نقدی یا غیر نقدی داشته باشید. تاثیرش را در ارزیابی عملکرد ماهانه و سالانه ببینید. اگر دیگر خیلی خسیس هستید، حداقل خوشحال که می توانید بشوید.
  • آخر داستان بالا را جور دیگری تمام کنید. بگویید: عالی است! ممنون که به اتمام پروژه در زمان مقرر و بودجه ای که مشخص کرده بودیم متعهد بودی. به نظرت الان که بهتر در جریان کار قرار گرفتی می توان پروژه بعدی را در زمان کوتاهتری به اتمام رساند؟ به نظرت راهی برای کمتر کردن هزینه ها برای پروژه های بعدی هست؟

 

به اشتراک بگذارید
اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در whatsapp
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در telegram
اشتراک گذاری در linkedin
پست های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.